Последни

Потребители
  • Общ брой потребители: 4
  • Latest: dalibor010
Stats
  • Общ брой публикации: 541
  • Общ брой теми: 541
  • Online Today: 5
  • Online Ever: 13
  • (Ноември 12, 2018, 02:00:10 pm)
Потребители онлайн
Users: 0
Guests: 4
Total: 4

Страници: 1 2 3 [4] 5 6 ... 25


Понеделник, 15 Април 2019
„Виж по-добре, за да разбереш по-добре“

инж. Деян Сосеров „Минно-геоложки университет „Св. Иван Рилски“

Въведение

Настоящата публикация има за цел да представи някои от основните тенденции при напоследък все по-популярните и достъпни системи за виртуална и усилена реалност (Virtual reality-VR и Augmented reality-AR) и то от гледна точка на приложенията им в геопространствените науки. Ние, като професионалисти в тази сфера, сме в позицията не само да използваме тези системи, но и с пълно право да участваме в развитието им. Нивото на съвременните инструменти и технологии, като LIDAR и цифрова фотограметрия, характеризира събраната геопространствена информация с висока детайлност и реалистичност. Напредването на изчислителната техника и CAD софтуер осигурява обработката на големи масиви от данни. Всичко това дава нов хоризонт на креативност при представяне на събраната информация, при който на преден план без съмнение са системите за виртуална и усилена реалност.

Дефиниране на понятията

Виртуална реалност (Virtual reality-VR), усилена/добавена реалност (Augmented reality - AR), смесена реалност (Mixed reality - MR), усилена виртуалност (Augmented virtuality – AV), разширена реалност (eXtended reality – XR) и т.н., всички тези технологични термини навлизат все по- упорито в ежедневието на модерния човек. В етап на развитие те разширяват обхвата си на приложение, стават все по-достъпни и търпят не малко определения. За да им дадем кратка и точна дефиниция, ще трябва да се върнем назад във времето, когато всички те са били повече идейни проекти или реквизит от научнофантастичен филм, но не и масово явление.

През 1994г. Пол Милгрeм (Paul Milgram), в съавторство, представя концепция за дефинирането на различните технологии при визуализиране на компютърно създадена среда чрез описание на реално-виртуален континуум (reality-virtuality continuum)(1). Поставяйки в двата противоположни края реалната и виртуалната среда, той описва смесената реалност (MR) като „технология, съчетаваща реален и виртуален свят, някъде по континуума, който свързва напълно реалната с напълно виртуалната среда“.


Фигура 1 Реално-виртуален континуум, представен от Пол Милгрем

Както е показано на фигура 1, реално-виртуалния континуум се простира от напълно реалната до напълно виртуалната среда, като обхваща усилената/добавената реалност (AR) и усилената/добавена виртуалност (AV). Ако се основем на буквалния превод на термина „augmented” е по-добре да използваме единствено епитета „усилена“, въпреки че „добавена“ е масово използваният у нас. С този подход лесно може да се направят някои изводи. Усилената реалност (AR) е наслагването на виртуални модели върху наблюдавания реален свят, докато усилената виртуалност (AV) е виртуален свят, съдържащ изображения от реалния. Ако дефинираме реалния свят като всичко, което ни заобикаля и не е представено под въздействието на компютърна система, то в десния край на континуума е противоположният виртуален свят, който е съставен единствено от компютърно генерирани модели, било то на съществуващи или не предмети и среди.

В контекста на разсъжденията дотук, най-популярният термин без съмнение е „виртуална реалност“ (virtual reality – VR), който сам по себе си представлява оксиморон. Виртуалната реалност е компютърно синтезирана изкуствена среда, в която чрез компютърна симулация може да се генерират стимули за виждане, чуване и осезание от компютърната система и те да се възприемат от потребителя чрез неговите сетива (2). При реално-виртуалния континуум, това определение се отнася за най-десния му край. Тук е моментът да се замислим използвали ли сме такъв вид система, която да ангажира всичките ни сетива – отговорът е не, но по-голямата част от нас са я виждали в касовия американски филм The Matrix (Матрицата) от 1999г.

В момента на пазара се предлагат различни достъпни средства, с които да се осъществи т.нар. потапяне (immersion) във виртуалния свят – очила и шлемове (каски) за визуализиране (Head mounted display - HMD); контролери, джойстици и ръкавици за движение, взаимодействие и тактилно усещане; сензори за следене на движение и позициониране; озвучаване, както и различни софтуерни решения за управлението на базата данни, съдържащи моделите на виртуалния свят и връзките между тях. Всички изброени съставни образуват система за различни видове реалност.

За реализацията на различни решения на пространствени задачи на преден план от всички сетива стои зрението, респ. визуализирането на виртуалните модели. Във връзка с това могат да се разграничат седем различни системи за визуализиране на смесена реалност (1), които можем да обобщим като при...

Read More

0 коментари
Специален акцент тази година са дигиталните технологии


Умни решения за индустрията и бита ще демонстрират изложбата „Инфотех 2019” и Седмицата на дигиталните технологии по време на панаира в Пловдив (снимка: Международния технически панаир)

Седмица  на дигиталните технологии „ДиТех” е един от основните акценти на Международния технически панаир в Пловдив, който ще се проведе 23 до 28 септември. За първи път панаирът ще се излъчва на живо в интернет – това е част от концепцията за модернизиране на деловия форум, която стартира на неговото 75-о издание.

Новата инициатива „ДиТех” се осъществява в рамките на изложбата „Инфотех” и обединява тематични експозиции и събития в областта на телекомуникациите,  информатиката, цифровизацията, навигацията и телематиката. Предвидени са повече от 20 тематични конференции, мастър класове и над 200 лектори.

Във фокуса на вниманието ще бъдат трансформациите в бизнеса, дигиталният маркетинг, хакерството и предпазването от него, блокчейнът, логистиката, онлайн комуникациите, цифровизацията в търговията на дребно и други теми, свързани с дигиталното бъдеще и хуманния облик на иновациите.

На изложбата се очакват продукти на водещи технологични компании, предвидена е и възможност за виртуална разходка в реалностите на утрешния ден. „Инфотех 2019” ще демонстрира умни решения за индустрията и бита, постижения на изкуствения интелект и на Индустрия 4.0.

Производители и търговци от цял свят  ще покажат новости в рамките на още четири специализирани изложби: „Ауто сити Пловдив” „Стройтех”, „Машиностроене” и „Енеко”. Очакват се над 700 компании и близо 30  000 специалисти от страната и чужбина.

https://technews.bg/article-116992.html
0 коментари


Mitsubishi Electric обяви плановете си да придобие останалите акции на американската софтуерна компания Iconics, специализирана в SCADA, интернет на нещата, мобилни, аналитични и облачни софтуерни продукти за индустрията, промишлената и сградна автоматизация. В резултат Iconics ще стане 100% дъщерна компания в рамките на Mitsubishi Electric Group.

Целта на Mitsubishi Electric е да подсили развитието на собствената си софтуерна линия продукти по пътя към реализирането на e-F@ctory, включително технологиите за периферни изчисления (edge-computing), комбинирайки възможностите за развой на софтуер на ICONICS с технологиите си за автоматизация на производството.

Придобиването е предмет на регулаторно одобрение и други обичайни условия за финализиране на процедурата и се очаква да завърши в рамките на финансовата година на Mitsubishi Electric, която приключва през март 2020 г.

С нарастващото търсене на използването на IoT данни в производствения сектор, Mitsubishi Electric – в рамките на своята концепция e-F@ctory, разработва и пуска на пазара софтуерни продукти, съвместими с платформата Edgecross. Edgecross е японска отворена софтуерна платформа, която поддържа периферните изчисления и интеграцията на промишлената автоматизация и информационните технологии.

Iconics е доказано име в разработката на конкурентни софтуерни продукти за различни бизнес сектори, включително индустриалната автоматизация, и притежава в активите си утвърдени технологии и забележителни познания за разработването на индустриален софтуер за SCADA, IoT, мобилни, аналитични и облачни решения.

Чрез това придобиване Mitsubishi Electric се стреми да укрепи възможностите си за развитие чрез интегриране на инженерните умения, опит и технологии на Iconics в разработването на софтуерни продукти, обезпечаващи реализирането на e-F@ctory. Така и в бъдеще Mitsubishi Electric ще продължава да предоставя различни софтуерни продукти, насочени към нуждите от използване на данни в индустрията, и по този начин ще допринесе за подобряване на производителността и качеството на производството.

http://automation-bulgaria.com/article/2391-mitsubishi-electric-pridobiva-softuernata-kompaniia-za-avtomatizaciia-iconics
0 коментари


Rutronik Elektronische Bauelemente ще акцентира върху интелигентните IoT решения по време на изложението Sensor+Test, което ще се проведе от 25 до 27 юни т. г. в Нюрнберг.

На щанда на дистрибуторската компания (319, зала 1) ще бъде представено широкото портфолио RUTRONIK SMART, което включва най-новите технологични разработки в областта на сензорите и сигурността, Bluetooth, интелигентния дом, предсказуемата поддръжка, теснолентовия интернет на нещата и системите за проследяване. Rutronik ще демонстрира цялостни решения за интелигентни приложения на интернет на нещата, базирани на продуктите от линията SMART.

"Чрез портфолиото от сензорни и безжични решения, което е ненадминато в сектора, ние се стремим да бъдем номер 1 дистрибутор на сензори", отбелязва Маркус Балке, старши маркетинг мениджър в Rutronik. Известни производители на сензорни и безжични продукти ще представят своите продукти на щанда на Rutronik. Сред тях са Bosch, EnOcean, Fujitsu, Garmin, Infineon, InsightSiP, NJRC, Melexis, Murata, Nordic Semiconductor, Panasonic, Rohm, Sensirion, ST, TDK-Micronas и Telit.

http://electronics-bulgaria.com/article/3134-rutronik-shte-akcentira-varhu-inteligentnite-iot-resheniia-na-sensor-test-2019
0 коментари


Mouser Electronics получи от TDK награда за диструбутор с най-висок годишен ръст на продажбите през финансовата 2019 г.

TDK отличава ефективността на своите търговски партньори и съвместното им сътрудничество в различни области като бизнес резултати, управление на наличности, договорни условия и оперативно съвършенство. Mouser постигна най-висок резултат и спечели златното отличие в категорията за висококачествена дистрибуция. Компанията получи наградата като признание за силния растеж на продажите и осигуряване на наличностите.

През 2018 г. Mouser получи наградата за дистрибуция на TDK Europe в категория "Златна", както и наградата за най-висок процент на продажби през финансовата 2017 г. от TDK Corporation of America.

http://electronics-bulgaria.com/article/3136-microchip-predstavi-nova-familiia-ethernet-phy-chipove-za-400-gbe-mreji-
0 коментари


Продажбите на сензори и изпълнителни компоненти отчитат забавен растеж, но достигат рекордно високи стойности през 2018 г., показва пазарно проучване на IC Insights.

След двуцифрения растеж от 2017 и 2016 г. през миналата година продажбите в сектора се увеличават с 6% до рекордните 14,7 млрд. щатски долара. Намаленият растеж се дължи на корекции в наличностите, забавянето на доставките на смартфони и намалявяването на поръчките в световен мащаб.

Тенденцията за намален растеж продължава през първото тримесечие на 2019 г. с 2% ръст в сравнение със същия тримесечен период на 2018 г., но се очаква пазарът да се възстанови през следващите шест месеца и да достигне 5% годишен ръст през 2019 г., което означава нови рекордни стойности от 15,4 млрд. долара.

Според данните на IC Insights продажбите на сензори нарастват с 8% през 2018 г. до рекордните 9,1 млрд. долара след ръст от 15% през 2017 г. и 14% през 2016 г. Продажбите на изпълнителни компоненти и механизми се увеличват с 4% през миналата година до най-високите си стойности от 5,5 млрд. долара след увеличение от 18% през 2017 г. и 19% през 2016 г.

Около 83% от продадените през 2018 г. сензори и изпълнителни компоненти са микроелектромеханични системи (MEMS). MEMS технологията се използва при сензорите за налягане (включително микрофонни чипове), акселерометри, жироскопи и почти всички изпълнителни механизми.

http://electronics-bulgaria.com/article/3133-rekordni-prodajbi-na-senzori-i-izpalnitelni-komponenti-prez-2018-g-
0 коментари


Цветелин Маринов е хардуерен инженер в “Смартком-България” АД, където се занимава основно с PCB Design процеса за собствените продукти на компанията. Участва в професионални разработки на embedded systems през последните 4 години, предимно в хардуерната част, но не само. През 2015-та година в екип с бивши съученици от ТУЕС участва в създаването на програмно приложение Iris (www.iristech.co), което представлява „Решение за намаляване натоварването на очите, когато сме пред монитора“. С този проект печели регионалния финал на състезанието на Microsoft – Imagine Cup в категорията “Социално отговорни каузи”. С него ще ви срещнем на събитието Дизайн на IoT хардуер с отворен код в безплатна CAD среда на 16-ти май. Преди това, Цветелин ни сподели как е започнал да се занимава с IoT и кой е най-интересният аспект от работата му.

Как започна да се занимаваш с IoT?

Когато направих първите си стъпки в професионалното си развитие. Това беше през октомври 2014-та година, когато постъпих в университета и като стажант във фирма Смартлаб България ЕООД. Тогава бях на 19 години и заедно с мои връстници във фирмата се занимавахме с различни сензори, микроконтролери и моторчета. Правихме простички проектчета под ръководството на нашите ментори.

Кой е най-интересният аспект от работата с IoT?

Има много интересни аспекти. Много често IoT проектите изискват както да се пише някакъв софтуер, така и да се направи някаква платка за даден сензор или цяло отделно устройство. Това често води до предизвикателства при разработката, които за да се преодолеят изискват по-богата палитра от знания и умения. В IoT има достатъчно фактори, които могат да попречат на едно устройство да заработи от първия път. Именно в тези моменти идва интересната част, защото за всеки нов проект се появява различно предизвикателство и разрешаването на даден проблем води до научаване на нови неща и получаване на опит.

Кое е най-голямото технологично предизвикателство, с което си се сблъсквал?
Не мога да преценя кое е най-голямото, но си спомням едно от последните. Трябваше за 2-3 дни да се наситят с компоненти и програмират 30 платки с едно малко микроконтролерче. След като запоих компонентите по първата с колега “наляхме” успешно bootloader. Обаче после не успявахме да я програмираме. Сменях, запоявах, разпоявах компоненти, опитвахме с друг bootloader, обаче платката така и не функционираше.

Как го разреши?

След като опитахме абсолютно всичко и премахнах всякакви компоненти, по платката бяха останали само reset бутона и микроконтролера. Махайки бутона, видях че има съвсем тънко косъмче припой между площадките на бутона и по този начин контролера постоянно е бил в reset. Това беше много коварен проблем от доста тъпа и тривиална грешка, тъй като не ни е пречил успешно да програмираме с bootloader (тогава е задължително да бъде в reset), но после не позволява на контролера да се програмира с програма за изпълнение. След като вече беше ясна ситуацията запоих компонентите и по останалите платки и ги програмирахме за нула време.

Ще споделиш ли трите най-важни неща, които ИТ обществото може да научи от темата на предстоящата ти презентация?
* Как лесно могат да си направят схема и платка за тяхна идея/проект в безплатна и професионална CAD система.
* Как бързо могат да генерират документация и да взаимстват от много Open-source проекти на други ентусиасти.
* Как да си поръчат платката за производство.
* Какво би посъветвал всички, които сега започват да се занимават с IoT?

Да си измислят малък IoT проект за дома. Да започнат да работят по него. И ако/като не стане от първия път, да не се отказват, а да продължат да опитват докато не се получи. Също им препоръчвам да посетят и моята лекция, за да се запознаят с особеностите при проектирането на печатни платки.

https://dev.bg/%d1%86%d0%b2%d0%b5%d1%82%d0%b5%d0%bb%d0%b8%d0%bd-%d0%bc%d0%b0%d1%80%d0%b8%d0%bd%d0%be%d0%b2-%d0%b2-iot-%d0%b8%d0%bc%d0%b0-%d0%b4%d0%be%d1%81%d1%82%d0%b0%d1%82%d1%8a%d1%87%d0%bd%d0%be-%d1%84%d0%b0/
0 коментари
<a href="https://youtube.com/v/uNvCU_DWVRc" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/uNvCU_DWVRc</a>

Open City Planner - софтуер за визуализация на 3D данни в сферата на градското планиране

Open City Planner е облачна услуга, която позволява визуализация на 2D, 3D и гис данни. Можете да създадете, визуализирате и споделяте от едромащабни проекти на градове до детайлизирани архитектурни решения. Всичко, което ви трябва е web браузер, тъй като OpenCities Planner е облачна услуга и не се нуждае от “plug in”.

Комбинирайки се с предложенията за моделиране на реалност на Bentley, OpenCities Planner прави широко достъпно изграждането на градските дигитални двойници. Представянето на добавена реалност предлага на градското управление перфектно уеб решение за цялостна дигитализация.

OpenCities Planner е подходящ за всички типове организации, от индивидуални проектанти, архитекти, гис инженери до градските администрации и големи фирмени организации.

ВЪЗМОЖНОСТИ

Визуализация - Представяне на едромащабни проекти, обхващайки цели градове и достигайки деталност на ниво улица, чрез използване на reality meshes, теренни модели и семантични 3D модели като CityGML.

Скициране, Анализ и Експорт на 3D данни - Създаване, визуализация и пространствено планиране, използвайки 3D моделиране и анализ на сенките, само с приплъзване на обект, избран от 3D библиотека. Експортиране на 3D данни, с възможност за детайлизиране и коригиране във външни BIM или CAD приложения.

Вмъкване на данни от CAD, GIS и WEB услуги - Импортиране на детайлизирани 3D модели, позиционирайки ги чрез използване на изображения, векторни данни и документи, свързани с проекта. Възможност за презентиране на основата на WMS услуги и ГИС слоеве.

Споделяне и Crowdsource - Споделяне на проект със заинтересовани лица, публикуване с директен линк, само с няколко клика и задаване на права за достъп до съдържанието.

За повече информация, посетете :
https://www.bentley.com/en/products/product-line/reality-modeling-software/opencities-planner

  https://www.david.bg/3d-gis-za-infrastruktura/open-city-planner
0 коментари
Страници: 1 2 3 [4] 5 6 ... 25